Relacja z wykładu w ramach cyklu „Ethos a nauka”

Podczas tegorocznego Święta Szkoły uczniowie Hoffmanowej mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowym spotkaniu z dr. n. med. Michałem Wasiakiem – lekarzem, badaczem elektrostymulacji serca, adiunktem Collegium Medicum UKSW i praktykiem, który łączy wiedzę medyczną z głęboką refleksją etyczną. Wykład odbył się w ramach nowego cyklu spotkań „Ethos a nauka”, przygotowywanego przez zespół nauczycieli religii.

Dr Wasiak, opierając się na własnym doświadczeniu pracy lekarza, mówił o wyzwaniach etycznych, jakie niesie współczesna medycyna. Podkreślał, że żaden postęp technologiczny nie zastąpi najważniejszej kompetencji medyka – uważności na drugiego człowieka.

„Etyka w medycynie zaczyna się od uważności”

Jak relacjonuje jedna z uczestniczek spotkania:

„Podczas wykładu dr. n. med. Michała Wasiaka wybrzmiało przesłanie, że etyka w medycynie zaczyna się od uważności na drugiego człowieka. Podkreślił on, że indywidualne podejście nie jest dodatkiem do leczenia, lecz jego fundamentem. Zwrócił uwagę, że pacjent po wizycie powinien czuć ulgę, ale także nie wychodzić ze spotkania z niepokojem czy uczuciem zlekceważenia. Według dr Wasiaka najważniejsze jest poznanie, kim jest pacjent, a nie tylko jakie ma objawy.”

W centrum spotkania znalazło się filozoficzne, humanistyczne podejście do pacjenta – nie jako „przypadku medycznego”, lecz osoby z uczuciami, emocjami i historią.

„Ten punkt widzenia pozwala pomagać pacjentom nie tylko na jeden problem, ale ogólnie jako osobie. Podkreślał, że empatia jest ważnym elementem procesu leczenia. Zachęcał, by widzieć w pacjencie nie przypadek medyczny, lecz osobę taką samą jak on sam, której należy pomóc.”

Nauka, etyka i odpowiedzialność

Wykład dr. Wasiaka pokazał, że nowoczesna medycyna potrzebuje nie tylko technologii, ale także etosu – odpowiedzialności, czułości i umiejętności słuchania. Spotkanie wzbudziło duże zainteresowanie i stało się inspiracją do rozmów o tym, czym jest człowieczeństwo w świecie szybko rozwijającej się nauki.

Cykl „Ethos a nauka” będzie kontynuowany, stając się przestrzenią spotkań młodzieży z ludźmi nauki, kultury i medycyny, którzy łączą profesjonalizm z głęboką refleksją nad etycznym wymiarem swojej pracy.