W poniedziałek, 17 listopada, uczniowie klasy 3G wzięli udział w wyjątkowej lekcji literatury w przestrzeni miejskiej. Pod opieką prof. Renaty Wojtaszewskiej odbyli spacer tematyczny śladami bohaterów Lalki Bolesława Prusa – jednej z najważniejszych powieści polskiego pozytywizmu i lektur obowiązkowych w szkole ponadpodstawowej.
Warszawa Prusa – lekcja literatury w realnej przestrzeni miasta
Wędrówkę rozpoczęto na warszawskim Starym Mieście. To tutaj można odnaleźć atmosferę XIX-wiecznej Warszawy, której klimat doskonale oddał w swojej powieści Prus. Spacerując brukowanymi uliczkami, uczniowie mieli okazję wyobrazić sobie miasto z czasów Stanisława Wokulskiego, Ignacego Rzeckiego czy Izabeli Łęckiej.
Kolejnym punktem programu była kamienica, w której według tradycji miał mieszkać Ignacy Rzecki – subiekt w sklepie Wokulskiego i narrator części powieści. Odwiedzając to miejsce, uczniowie poznawali topografię miasta widzianą oczami bohaterów oraz zastanawiali się, jak realna Warszawa wpłynęła na literacki świat „Lalki”.
Klasztor Kapucynów – ważne miejsce na mapie epoki
W dalszej części spaceru uczniowie dotarli do klasztoru Braci Mniejszych Kapucynów przy ul. Miodowej. To jedno z miejsc, które stanowi istotny punkt odniesienia w historii Warszawy przełomu XIX i XX wieku oraz w kulturze duchowej epoki pozytywizmu. Uczniowie mogli zastanowić się nad rolą religii i tradycji w życiu bohaterów oraz w realiach czasu, w którym toczy się akcja powieści.
Na planie filmowym „Lalki” – spotkanie literatury z filmem
Największą niespodzianką i atrakcją okazała się jednak wizyta na planie filmowym najnowszej adaptacji Lalki. Uczniowie mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć od środka sklep Stanisława Wokulskiego – jedno z najważniejszych miejsc w powieści – oraz zajrzeć za kulisy powstawania współczesnej produkcji.
Młodzież poznała proces tworzenia scenografii, rekwizytów, a także sposoby, w jakie filmowcy przenoszą literaturę na ekran, dbając o realia epoki i klimat oryginału. Takie doświadczenie pozwoliło uczniom zrozumieć, jak wielowymiarowa może być interpretacja dzieł literackich.
Podsumowanie
Spacer tematyczny śladami Lalki był połączeniem lekcji języka polskiego, historii, wiedzy o kulturze i edukacji filmowej. Uczniowie klasy 3G zyskali możliwość zobaczenia literatury „w działaniu” – w przestrzeni miejskiej, w realnych lokalizacjach oraz poprzez współczesne medium filmowe.
Wyjście okazało się wartościowym i inspirującym doświadczeniem, które z pewnością ułatwi uczniom dalszą pracę z lekturą, a jednocześnie wzbudziło ciekawość wobec kultury i historii miasta.

